fredag, november 26, 2010

UPPDATERING

Jag lyckades aldrig få i mig all den där kontrastvätskan. Började må rejält illa och var nära att kräkas upp alltihop. Men det gick att göra datortomografin ändå. Hade redan en nål i handen som jag fick ditsatt igår morse som sköterskan på röntgen testade att använda. Det gick skitdåligt!! För fy tusan vad det sved!! Så istället fick hon sätta en ny i armvecket. Det var inte heller ett dugg skönt att få den ditsatt. Har nämligen blivit stucken där så många gånger de senaste dagarna att det är som ett stort blåmärke där nu.

Har inte fått något svar från röntgen än, men jag skulle nog få det i morgon förmiddag, så jag blir kvar här över natten. Men en positiv grej är att jag faktiskt inte har haft särskilt ont på hela eftermiddagen eller kvällen. Känner mig inte alls så risig längre som innan, utan det känns som att det kanske är på väg åt rätt håll. Fick extra smärtlindring efter lunch, för då hade jag ont, men sen har jag klarat mig bra på min grund-medicinering. Hoppas hoppas detta, vad det nu än beror på, går över nu så att jag får åka hem! :-) 

Men allting är inte jättebra. Nej, nu har jag råkat ut för en annan tråkig grej, nämligen små sår och blåsor lite varstans i hela munnen. Det känns även som att någon har hällt skållhett vatten på tungan. Det svider och gör ont! Tandköttet är också väldigt ömt och det började blöda när jag borstade dem. Aj aj!! Detta hade jag gärna sluppit.

Simon lekte med dessa otäckingar förut när de var här. Tänk om man kunde bita cancer-monstren i svansen på samma sätt!

Det som återstår nu är som sagt svaret på röntgen och om den visar någon förklaring till varför jag haft så ont och mått som jag gjort de senaste dagarna. Sen är det ju också hur min cellgifts-behandling blir framöver? Just nu får jag inga alls, utan enbart antibiotika och smärtlindring. Undra om jag kommer få fortsätta med samma cellgifter sen fast kanske i en lägre dos? Eller om jag måste byta sort?!

Hoppas iallafall på svar som gör att jag kan hålla mig frisk ett tag och även hålla mig borta så mycket som möjligt från sjukhuset. De är jättesnälla och gulliga här... men det är ju hemma man vill vara! Särskilt nu när det är fredagskväll. Känns sådär kul att spendera den i en sjukhussäng.

Vid det här laget har man ju förresten varit i kontakt med de flesta kliniker här på sjukhuset, både när det gäller min sjukdom men även när det gäller barnen. Faktum är att jag nästan alltid har känt att det är "rätt person på rätt plats" och att de flesta som jobbar här är så gulliga. Men igår såg jag lite andra sidor. Stämningen på den delen av sjukhuset där jag befann mig kändes inget vidare. Jag låg i en säng i korridoren och önskade att jag kunde blundat med både ögon och öron!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att smärtan har släppt , inte roligt att vänta på ett svar men jag hoppas att det ändå blir goda nyheter....munnen..inte trevligt alls, men kanske kanske det med blir bättre, kan ju vara en biverkning av cellgifterna

nu hoppas jag att du får lite välbehövlig vila

kramar Chili

Mia sa...

Vad du är fantastisk som orkar uppdatera oss, det är säkert fler med mig som tänker och tänker på dig!

Hoppas smärtan håller sig undan inatt, så du kan få sova. Sen hoppas jag innerligt på goda nyheter i morgon!

Kram och sov gott!

Jag är Elisabeth sa...

Hej Linda, Sitter här i orbaden sista dagen på rehabveckan. Det är bara jag och en tjej Pernilla kvar som stannar till i morgon. Vi har myskväll och tittar på idol. Vi följer dig slaviskt på bloggen. Även Pernilla går på Xeloda men har fått minska dosen. Jag fortsätter tills vidare på maxdosen. Har dock fått två blåsor på vänster foten, men det är ingenting mot dig. Vi tänker på dig och hoppas att du får komma hem snart med bra svar. KRAMEN Elisabeth och Pernilla.

Alexandra sa...

Hoppas verkligen smärtan lämnar dig i fred snart och att du får komma hem till de dina! Jag kollar din blogg nästan dagligen och önskar att du kunde få slippa denna hemska sjukdom.

Kram Alexandra

Anonym sa...

Sänder en massa styrkekramar till dig. Snart är du hemma igen och känner dig bättre!!
//SaraH

Anonym sa...

Hej igen!

Skönt att det funkade utan all kontrast! Bläää! Och skönt att du fått bra smärtlindring! Hoppas att du får sova gott också och samla kraft. Sen håller vi alla tummar för dina besked imorgon och att du snart är hemma hos myskillarna!!
Sov gott!
Kram Mia

malinj80 sa...

Tack för att du ringde förut! Skönt o höra din röst. Tråkigt att du ska drabbas av allt elände.
Håller alla mina tummar för att svaren på röntgen är positiva.
Många kramar Malin <3

Kristina sa...

Skönt att du inte har lika ont ,j ajg hoppas att det fortfarande gäller. Blåsorna o skinnflåddheten är biverkan på cellgiften.När jag fick det så varje gång efter cellgiften och även nu på herceptinet så är det bara vispad grädde och aprikoskräm som går att äta för det svider inte. Fick det tipset av AHS och det var i alla fall ngt jag kunde ta via munnen och inte bara droppet som jag fick varje dag även hemma. Jag fick även ngt att pensla i munnen för lindra besvären Hoppas det läker fort. Kram Tänker på dig Kristina i Umeå

Anonym sa...

Hei Linda.

Jeg leser bloggen din daglig, og er sterkt grepet av det som har hendt med deg.

Sender deg mange gode tanker, og varme styrkeklemmer fra Norge! Du virker til å være en fantastisk jente!

Stor klem fra Tone!

jenny sa...

åh kära du, massor med kramar till dig ♥

Hannsu sa...

Hej
Tänkte bara om blåsorna kan vara en biverkning av Xelodan. Min mamma fick en medicin som hette Tarceva och av den fick hon blåsor i mun, ögonlock, och mer eller mindre i hela ansiktet.
Dina symtom låter likt hennes när det hade ökat på lite i levern

Hoppas att du snart känner dig bättre

Anonym sa...

Stackars dig! Hoppas på bra besked! DU är en verklig kämpe! Stor kram

Anonym sa...

håll oss uppdaterade om hur du blir bemöt på sjukhuset.