torsdag, juli 15, 2010

RASKATTER ELLER HUSKATTER

Det var lite roligt igår när jag blev hämtad här hemma av taxin. Medan jag gjorde mig klar så hälsade taxichauffören på våra katter. Otroligt nog så visste han vilken ras det var!

Många som träffar katterna för första gången tror att det är Norska skogkatter. Men nej, de är Maine cooner. :-) Det är ganska många som inte känner till den rasen. De påminner om skogisarna på så sätt att de är semilånghår, är stora och har toffsar på öronen. För ett otränat öga kan de nog se ganska lika ut. Men detta är en amerikansk ras.


Yossie - vår vackra tjej från Norge!



På tal om katter. Det är lite komiskt ibland när man läser annonser på Blocket. Just nu kryllar det verkligen av kattungar där som söker nya hem. För att lättare hitta köpare eller kunna sälja kattungarna lite dyrare försöker många få dem att framstå som exklusiva raskatter fastän de egentligen är helt vanliga "bondkatter". Faktum är att alla katter som inte har stamtavla klassas som huskatt. Så är det en raskatt man är ute efter så ska man få med en stamtavla när man köper den. Det är uppfödaren som beställer stamtavlorna så det är inget man kan göra själv i efterhand när man köpt katten.


Här är en "långhårig" kattunge som finns på Blocket just nu. Supergullig absolut, men blandningen av skogskatt och perser framgår inte så jättetydligt av kattungens utseende tycker jag. ;-)


VAD är en Busan-katt? :-)


En halvrasig Norsk skogkatt?!

Det är tråkigt att huskatterna har så låg status. Oftast är folk mer rädda om något de betalat mycket pengar för. En huskatt kan man lätt få för en hundralapp (eller t o m gratis). Hur många av huskatterna som säljs är vaccinerade och veterinärbesiktigade vid leverans? Inte särskilt många. Faktiskt knappast någon. Kanske är för att det är billigare att skaffa en ny katt än att kosta på den katten man har vaccinationer, veterinärbesök och försäkringar.

En del tappar nästan hakan när man berättar vad ens katter kostar. "Va?! Skojar du? 7000? Då kan man ju lika gärna köpa en hund!"
. Fast om det nu är en katt jag vill ha så går jag väl inte och köper en hund?! ;-)


Är hundar mer värda än katter?

Kan tillägga att jag själv haft både raskatter och huskatter. Min allra första raskatt var en Perser som hette Doffi. Just nu har vi bara Maine cooner. Vi omplacerade vår huskatt Berit innan vi flyttade hit. Hon vägrade att vara i kattgården eller inne i huset. Hon skulle absolut springa fritt och jaga möss! Då trivdes hon allra bäst. Här vi bor nu funkar inte det eftersom tåget susar förbi i 110 km/h precis intill vårt hus. Så hon fick flytta ut på landet till en bondgård istället.


Rymmarkatten Berit

5 kommentarer:

cajsa sa...

FRÅGESTUND PÅ BLOGGEN!! :D

nu är det så att jag har frågestund på bloggen mellan 14 - 21 juli så nu är det bara att ni frågar på hur mycket ni vill och vad ni vill.. lovar att svara 100 % ärligt och svara på alla frågor !
hoppas ni tittar in;)

hare bäst !

Ulrika sa...

Vet vad du menar, vi har två huskatter. Callisto är en riktig blandning, korthårig. Sen har vi Anouke som är till hälften maine coon, men hon är väldigt lik maine coon. Alla säger att hon måste väl vara raskatt?
Det är knasigt det här med katter och ursprung.

Burmafreak sa...

Haha! Jag håller med dig till 100%! Jag har själv raskatter (burmor) men tycker att alla katter är lika fina och precis lika mycket värda! Att jag ändå önskar att det bara fanns raskatter är för att då skulle katter få en högre status, när det inte går att köpa en kattunge för en femtilapp som den värsta slit-och-släng-vara... Allt som kostar, värderas också högre.

Dessutom är det väl otroligt hur många okastrerade raskatter det måste springa ute, eftersom "alla" kattungar har raskatt i sig, eller hur?

Anonym sa...

Ja, haha... man kan hitta de mest underliga djur på blocket :-)

En fråga; Jag vet att jag läst någon gång på din blogg att du köpt (eller vunnit?) en sån där filt med spännen som man kan ha som solskydd på barnvagnen.... Kommer du ihåg vilken butik den är ifrån?
Tack tack! :-) // Ida

Lisbet Lindell sa...

Visst är det irriterande med alla "halvrasiga" katter... Tråkigt är att folk går på det och vi uppfödare av raskatter ska försvara våra "höga" priser. Dina MCO är jättefina.
Kram Lisbet med skogisarna