fredag, januari 29, 2010

BLODTRANSFUSION

Idag var det återbesök på neo med Erik. Han skulle dit och ta blodprover. När han skrevs ut från neo var hans hb ganska lågt så han har fått järntillskott som vi ger honom två gånger om dagen. Så idag skulle vi dit och kolla ifall hans värde hade gått upp något.

Först stack de honom i handen. Det kom knappt något blod alls, så istället fick hon sticka honom i huvudet. Stackars Erik tyckte inte att det var ett dugg roligt! Men till slut hade det iallafall blivit lite blod i det där röret.

Efter det träffade jag min läkare på onkologen. Skulle prata lite om hur det blir nästa vecka. Förmodligen blir det så att jag kommer få en ny cvk, men det blir antagligen en tillfällig sådan som jag fick sist som kommer dras bort direkt efter jag fått min behandling. Det fanns visst någon cvk som kunde sitta kvar också, men det fanns även en viss infektionsrisk med den och en ny infektion känns ju som det är det sista jag behöver dra på mig just nu. :-( Eventuellt blir det så att jag kommer få en ny cvk inför varje behandling (= en operation var tredje vecka).

Min läkare sa också att det är viktigt att jag sover och vilar... och det är ju lättare sagt än gjort! Får se hur vi löser det. Men att sova ca 3 timmar/dygn som jag gör nu är ohållbart i längden. Fast i natt har vi fått sova ut ordentligt. Erik sov hos en av mina kompisar. Tack!! Jag minns knappt att jag la huvudet på kudden igår kväll ens innan jag somnade.



Efter besöket på onkologen gick vi tillbaka till neo för att kolla vad blodproverna visade. Tyvärr så hade det blivit koagel i provet så det var tvunget att tas ett nytt. :-( Erik var inte så jättelycklig över det kan jag säga, men det gick iallafall bra och det lyckades på första sticket.

I eftermiddag ringde de tillbaka och sa att hans hb-värde tyvärr var ännu lägre nu än sist. Det var nere på 76 (tror jag det var) så i morgon ska vi tillbaka dit igen så att han får en blodtransfusion. Ja, vi slipper inte sjukhuset i första taget som ni märker...

10 kommentarer:

Anonym sa...

Linda, jag känner inte dig men har följt din blogg ett tag. Vill bara säga att jag tycker att du är fantastisk och jag förundras över att du förmedlar glädje och styrka trots allt jobbigt som du går igenom. Jag hoppas att du och din familj kan få den avlastning som ni behöver, du måste få vila! Hoppas också att din behandling fortlöper utan ytterligare oväntade komplikationer. Det blir bättre även om du kanske inte tror det just nu. /Mia

m i l l a h . s e sa...

Nämen fy så trist med allt krångel :(

Skönt att ni har vänner som ställer upp med avlastning åt er, du måste vila som läkarna säger.

Hoppas det vänder snart!
Kramar!

Magdalena sa...

Men då... Hoppas att allt går bra med "goseplutten" i morgon i alla fall... Tänker på er! Kram!

Monkan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Monkan sa...

Finns det ingen möjlighet att få avlastning via kommunen i den jobbiga situation som du/ni befinner er i???

Emma sa...

Men attans vilken otur de verka vara för er....
Hoppas verkligen att de kan räka med att han får lite blod så hb´t går upp igen!!!
Åh de är nog rätt viktigt att du vilar mycke, din stackars kropp får ganska mycke pisk just nu :(

Vilken fin filt Erik har på bilden ;)

Många kramar från oss!!!!

Anonym sa...

Stackars er båda, det kunde väl va nog med saker ni råkar ut för. Tänker på er mycket. Hoppas det snart blir bättre, kan väl snart inte bli värre och efter det blir det bara plus. Förresten det med avlastning, finns det ingen hjälp att få. Är ju inne på området assistans - värt att kolla kanske. Kram Dunabo

Mitt liv - min vardag - min helg sa...

Hej Linda!
Hur suttit och läst din blogg idag och jag beundrar dig verkligen. Du uttrycker dig på ett sådant underbart sätt och trots allt du varit med om så känns du ändå positiv och kan njuta av alla lyckliga stunder. Det är en stor styrka att klara av detta då livet känns tufft och orättvist. Kommer fortsätta följa dig här på din blog för samtidigt som det är ledsamt att läsa om det som hänt dig så ger bloggen ändå en massa glädje och man får själv lite tankeställare.
/Linda

Lotta A sa...

Stackars lille Erik......
Tänker på både dej och Erik, och allt som ni går igenom.
Kram från mej

Fotograferande Maria sa...

Hej Linda! Hur gick det idag? Kram Maria
http://mariasdagbok.blogspot.com/