torsdag, juli 23, 2009

SMÅ NAKENFISAR

Vi var inne en sväng på Djurmagazinet idag för vi behövde köpa hundmat. När vi var där inne tänkte jag att barnen kunde få kika lite på marsvinen, kaninerna och de andra burdjuren som de har där. Men när vi tittade på hamstrarna fick jag syn på nåt konstigt. Vid den ena var det en massa rosa små grejer. När jag tittade närmare såg jag att det var små nyfödda hamsterungar!

Sen när vi var i kassan så frågade jag hur gamla de där små bebishamstrarna de hade var. Han i kassan sa att de är runt 7 veckor gamla. Jag sa då att jag menade inte de stora hamstrarna utan de där små rosa nakenfisarna. Haha, ni skulle sett hans min! :-) De visste inte att de hade haft en dräktig hamster där eller att det hade fötts några ungar, så de vi såg måste ha varit precis nyfödda. Han berättade att ibland händer det att de är dräktiga redan när de kommer till djuraffären och det är ju inte så bra eftersom de inte får driva någon uppfödning i butiken. Det tydligen kan vara svårt att se könet på hamstrarna och ibland hamnar hanar och honor tillsammans... och ja, då blir det ju små bebisar!


Så här ser nyfödda hamstrar ut (bilden är lånad från Dvärghamsersidan).

1 kommentar:

Emma sa...

Ja inte är hamster bebisa fina inte!!

Jag har 7 kattungar här hemma! Vet inte om jag ser fram emot när de springer överallt, det är ju rätt många!!! men men jag får skylla mig skjälv!!! Vi har åxå två sköldpaddisar, två vuxna och två bäsingar....