måndag, februari 18, 2008

VÅRKÄNSLOR!

Idag har det verkligen varit härligt väder ute. Vet inte exakt hur varmt det varit, men säkert runt +10 och solsken. Underbart!! Vårtecknen börjar ploppa upp ett efter ett. I eftermiddag var vi ute med förskolebarnen och vi såg både en Nyckelpiga och en Citronfjäril. Måste vara väldigt tidigt att se dem redan i mitten av februari. Dessutom hittade vi lingon i skogen, fast de var kanske "övervintrade"? Fina och röda var de, men ganska sura.



Nu har jag suttit en stund i telefonen och varit skitförbannad. Ska ALDRIG mera byta telefonbolag, för även om de erbjuder bättre priser och bättre villkor här och där så kan man till 99% räkna med att bytet kommer strula! För de gångerna jag bytt så är det precis vad som hänt.

Senaste bytet var från Glocalnet till Optimal Telecom. *suck* Det var nämligen så att det ringde en tjej därifrån och undrade om jag ville ringa och surfa billigare. Ja, vem vill inte det? Det skiljde ju en del från de jag hade innan, så jag tackade ja. Sen kom det papper om att flytten dit var gjord och mitt gamla abbonemang var avslutat. Allt skulle ske automatiskt med flytten, såväl med telefonen som bredbandet.

Så idag när bredbandet inte gick att ansluta så tänkte jag att nu är jag väl över till Optimal. Har inte fått några bredbandsgrejer alls därifrån, men tänkte att jag kanske missat något. Så jag ringde dit. Efter en evighetslång telefonkö så kom jag fram, men nej det fanns inget bredbandsabbonemang på mig. Blev kopplad till en annan avdelning, men de hittade inte heller något. Så tjejen som ringde hit har tydligen glömt att lägga en beställning på adsl:et!

Jag bad dem fixa det så jag kunde komma ut på nätet igen, men se där... det gick ju inte över telefon direkt! Nej, minst 4-6 veckor tar det innan bredbandsuppkopplingen är klar och tills jag fått mina inloggningsuppgifter. Jag blev skitsur och sa att de får faktiskt betala ut ersättning för allt det här strulet, så de skulle koppla mig till kundtjänst så jag skulle få tala med dem. Bad om att få komma före i kön eftersom den var 15-20 min varje gång jag blev kopplad till en ny telefonist.

Det tog bara några sekunder så svarade kundtjänst. Oj, inte illa! Skönt att slippa ytterligare en lååång telefonkö. Jag rabblade upp hela historian igen och hon sökte i sin dator efter mitt abbonemang - men hittar det inte! Vad nu då? Alla de andra som jag hade pratat med (3-4 personer?) såg ju mitt telefonabbonemang, men kunde inte hitta mitt adsl. Denna personen hittade inget alls! Nähä. Sen så hittade hon det sa hon. Men det stod på mitt andranamn. Jaja, det förklarade ju saken tänkte jag. Men så stämde inte personnumret överens. Hon sa det och nej, det var ju inte så underligt för det var mina föräldrars abbonemang hon hade hittat. Jag frågade om jag verkligen var hos Optimal Telecoms kundtjänst och fick då svaret "Optimal? Nää, du är hos Tele2!".

Grrrr! De inkompetenta idioterna på Optimal kan tydligen inte ens skicka över en till rätt kundtjänst utan till en annan telefonoperatör. Men visst, hon skulle skicka mig vidare tillbaka till Optimal. Gick väldigt bra... några sekunder senare kom en spärrton i luren... så det var ju bara att börja om från början igen!

Men så tänkte jag att jag kan ju ringa min förra operatör Glocalnet istället för att se så inte mitt bredband trots allt ligger kvar där. Hamnade i en ny telefonkö, men fick köplats ett i kön så jag tänkte att det här går nog undan. Mmmm, visst! Efter några minuter var jag fortfarande på första plats, men sen rätt vad det var så hade jag köplats två! Sen tog det en stund och jag hade åter köplats ett... och efter ytterligare en stund så verkar det som jag hade kopplats bort helt för då kom ingen ton alls!

Ibland ska allt bara jäklas med en! Slutligen så kom jag iallafall fram till Glocalnet. Fick hjälp där och mitt adsl låg tack och lov kvar hos dem och alla mina inställningar var som de skulle så det borde funkat. Men det gjorde ju inte det utan det stod att det var fel användarnamn eller lösenord. Men efter en stunds klickande så startade det! Konstigt, för inställningarna var precis samma som från början, så även han jag pratade med lät förvånad att det hoppade igång utan att jag behövde skriva om inloggningsuppgifterna. Jaja, skit samma. Nu funkar det ju iallafall! Men märkligt nog står det nu att jag är uppkopplad med en högre hastighet än den jag betalar för...

Nu återstår bara ett samtal till... och det är för att Optimal Telecom ska fixa till det med bredbandet också! Eftersom de tagit över min telefon så har jag fått en dyrare adsl-avgift hos Glocalnet. Den där tjejen som ringde hit och sa att hon skulle fixa ALLT med flytten och att jag inte behövde göra något alls... vilket lurendrejeri!! :-(

Blev långt det här... och säkert ingen som orkade läsa det heller... men så irriterad man kan bli då!!

2 kommentarer:

Emma sa...

Tur att de va bra på fm då...
Hoppas solen kunde väga upp ditt arga lite... Tele bolag är en riktiga skitar allihop!

Nu har I ochså blivit riktigt dålig.... :(

Kram kram

Anonym sa...

Å fyy vilken soppa! Det är en av anledningarna till att vi håller fast vid Telia. Vågar inte mig på att byta... Jag vet vilket strul det kan vara att portera mobiltelefonnummer mellan operatörerna.

Kram