Ja, veckorna går himla fort faktiskt. Kan knappt fatta vart denna tog vägen?! Nu är det helg igen! Skönt! :-)
Jag har jobbat idag, men där var väldigt lugnt på förskolan. Nästan FÖR lugnt! Många lediga och många sjuka. Så jag har jobbat ensam större delen av dagen, men det gick bra.
I eftermiddag har sonen lekt med en kompis. Han var med mig på jobbet innan så egentligen tyckte jag väl att det kunde räcka med lek där, men inte då. Fast det är nästan jag ångrar mig att han fick ta hem en kompis, för öronen verkar han ha glömt nånstans. Ja, jag ser väl i och för sig att de sitter där, men om de kunde användas också! Avskyr att behöva tjata och upprepa mig - och ännu värre när man får en uträckt tunga till svar! Tror jag blir tokig!
För övrigt har det inte hänt så mycket spännande här. Har tvättat, diskat, röjt ur kylskåpet och städat upp det värsta så att det är någorlunda fint inför helgen. Så nu är jag trött och har ont i ryggen. Min rygg och dammsugaren är nog inte riktigt överens för tillfället. Men när man har ett gäng katter här hemma får den där dammsugaren ingen längre vila innan det är dags att ta fram den igen.
Som avslutning på dagens blogg-inlägg ska ni få ett recept på en supergod kaka som jag fick hemma hos min kompis E i måndags. Kanske något att njuta av nu i helgen?! ;-)
Chokladkolakaka
Kaka:
125 g smör
150 g mörk block choklad
3 ägg
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
2 tsk vanilj socker
Kolasås:
1,5 dl mellangrädde
0,5 dl strösocker
0,6 dl sirap
Smörj å bröa en form med löstagbara kanter. Smällt smöret på svag värme. Drag kastrullen från plattan å bryt ner chokladen i mindre bitar. Rör om tills chokladen har smällt, låt kallna. Vispa ägg å socker vitt å pösigt, rör därefter ner choklad smeten, blanda i mjöl å vaniljsocker, rör ner det försiktigt. Häll hälften av smeten i formen å grädda i 5-10 min i 175 grader.
Koka kolasåsen under tiden. Blanda allt till såsen i en tjockbottnad kastrull, låt koka tills det tjocknar. Bred ut kolasmeten över kakan i formen. Ställ in kakan i frysen så att kolan stelnar, bred därefter ut resten ut smeten över kolan, grädda i ytterligare 5-10 min i 175 grader.
Mums! Låt smaka!
1 kommentar:
Baka dig en sån kaka nu i helgen!! Nu när du kan frossa om du vill!!!
Kram
Skicka en kommentar