tisdag, mars 15, 2011

GOD MORGON

Eller god förmiddag kanske man säger. Vaknade ganska tidigt idag, som vanligt när man ligger på sjukhus. Även om jag slapp genomgå en massa kontroller i morse så hör man ju när de är inne i de andra rummen. Känner mig lite tung i huvudet idag, men annars är det väl rätt okej. Dränaget sitter fortfarande kvar. Lite mer än en liter tappades igår och nästan lika mycket har kommit nu på morgonen. Nu är det avstängt för man vill inte ta ut för mycket på en gång, så det blir lite i omgångar. Det verkar som att jag får bli kvar här idag och i morgon.


Idag skiner solen! Härligt!! (fast såklart hade det varit ännu härligare om man kunde komma ut och njuta av den och inte bara fick se den genom fönstret).

Tydligen förlorar man även en del näringsämnen som proteiner och sånt, så det var viktigt att jag fyller på med det så att jag snabbare får krafterna tillbaka. Har tvingat i mig lite näringsdryck nu. Eller ja, den var faktiskt helt okej. Tror det är den som de blandar till själva här på avdelningen. De där färdiga i flaskor däremot... nej, de är ingen höjdare! Får hoppas att det är nån god mat här idag också som går att äta. Aptiten går lite upp och ner. Emellanåt är jag jättehungrig och sugen på allt möjligt, men lika snabbt kan det vända och jag mår illa bara jag tänker på att jag måste äta. Så det blir lite att man får passa på att äta medan aptiten finns där.

Som om det inte räckte med all annan skit så har jag även fått svamp i munnen. Har misstänkt det nån vecka för jag har haft en vit beläggning på insidan av kinderna. Men idag ser även tungan riktigt äcklig ut. Bläää! Bad läkaren titta och jodå, det är svamp. Det kommer väl från cellgifterna och antibiotikan jag fått antar jag. Ska få behandling för det idag så jag hoppas att det försvinner snabbt.

Svampar får gärna växa i skogen.

Jag har varit iväg på lungröntgen nu på morgonen. Har inte fått svar än utan det kommer väl först framåt eftermiddagen. Fick ligga i alla möjliga (och omöjliga) ställningar för att de skulle få till det med bilderna. När man redan har skapligt ont på ena sidan av magen, där dränet sitter, så var det inte det lättaste att ligga som de ville på den där britsen. Det var gräsligt obekvämt och gjorde ont.

Det som väntar härnäst är dagens strålbehandling. De skulle ringa när det var lugnt där så att jag slipper sitta och vänta så länge. Så här är lugnt och fullt upp på samma gång. Man tänker att man ska hinna vila en del medan man är här, men det är lite sisådär med det.

Kände mig ganska nere igår kväll. Kom att tänka på den där hemska sprutan och drän-slangen och allt... och då kom tårarna! Det är ju nästan att det räcker att jag tittar på nålen som sitter i handen (som jag ärligt talat inte riktigt vet varför jag har där för jag har inte fått dropp eller något) för att det ska kännas jobbigt. Har en gasbinda runt för att slippa se skiten. Vet inte hur jag ska komma över min sprut- och stickfobi. Det funkar iallafall inte att utsätta mig för det gång på gång, utan snarare tvärtom! :-(

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Linda!
Ett tips för att bli av med svampen är att skölja munnen med vichy vatten sen mycostatin.( du har kanske redan fått det)
Ha det så bra som möjligt i dag, hoppas du får någon god lunch! Följer din blogg varje dag. Tycker du är en fantastisk tjej.. Håller tummarna för dig i dag! Stor Bamse Kram Petra

Maria sa...

Vad jobbigt det låter. Fantastiskt att du ändå tar det så bra som du gör. Hoppas dagen ändå blir så bra som den kan bli för dig. Många varma kramar, Maria.

Anonym sa...

Ja vad härligt o vakna till sol även fast det är från insidan;)Önskar jag bodde närmare så jag kunde komma upp me nån mumsig lunch o fika:)Ha en bra dag så gott det går,du kanske får nåt trevligt besök:)Stor kram Tess

Sister Moonshine sa...

Jag vill ge dig en magisk lampa. En sån som du kan putsa och som lockar fram en ande med riktigt många önskningar att uppfylla.

Men till att börja med vill jag ge dig massor av omtanke och förhoppningar om att du snabbt blir starkare och får komma hem till dina barn och djur.

Kram

/Åsa

thile sa...

Du, min fanastiske, tapre Linda! Godt røntgen er overstått.Jeg er så glad du beretter på din blogg. Du formulerer deg så bra, og dine små bilder av sol og svamp, og alla andre bilder, er toppen!!!
Apropos svamp (sopp på norsk :-) )
Min mann og jeg, er sopp- elskere! Vi er ute i skogen og plukker sopp, når tiden er inne, vi har alltid skogens gull i fryseren om vinteren. Mums :)
Håper du får hjelp mot svamp i munnen. Oh, nu rekker det for deg!
Klem og masse tanker fra meg.

Anonym sa...

Skönt att du inte ska bli stucken i alla fall. och att röntgen är över och att dränage funkar.
vi är många som tänker på dig.

Anonym sa...

Linda gumsan!
Ngn ska spräcka den statistiken oxå! Det fixar du:) Ingen cancer är den andra lik, isf kunde alla drabbade äta samma medicin. Jag känner på mig att du får ett långt o bra liv tillsammamns med dina barn. Maken vet jag inte vad jag ska säga om:( Hopplöst fall;(
Snart är du hemma!
Go for it, din fighter

Björn sa...

Hej Linda! Det var länge sen jag kommenterade, eller skrev för den delen, men jag följer bloggen dagligen.
Svampen beror mest troligt på betapreden. Myco brukar ju fixa det. Jobbigt med fler grejer att hålla reda på dock!
Fortsatt styrka till dig och dina nära.

Annica sa...

Oj, så kämpigt du har det! =(
Jag vet att du inte har något val - men du är så tapper och duktig ändå. Flera tusen styrkekramar till dig...

Wiveka sa...

Hur mycket ska en människa orka med??Du är oerhört TAPPER, ditt liv
just nu tycks bestå utav att kämpa och kämpa, motgång på MOTGÅNG,
DESSUTOM SAKNADEN UTAV DINA SMÅ GULLIGA BARN,OCH DEN HEMSKA TRÖTTHETEN.jAG FÖRSTÅR HUR dU HAR DET, HAR SJÄLV CANCER OCH "lEVER
PÅ HOPPET", sa grodan.Sänder dig
STYRKEKRAMAR, från ett helt kompani.Allt gott, från wiveka

Lotta A sa...

Tycker så synd om dej, det är det ena efter det andra....
Hoppas att du får något bra preparat,så du snart är av med svampen!

Kramar till dej <3