fredag, februari 11, 2011

DAG 26 - MINA RÄDSLOR

Något jag alltid har varit rädd för är småkryp av olika slag. Framför allt spindlar, fästingar, tvestjärtar och getingar. Jag vet att de inte är särskilt farliga, men det hjälper inte. Jag tycker ändå att de är fruktansvärt äckliga och otäcka! I och för sig är fästingarna lite "giftiga" där vi bodde förut och det är rätt många där som drabbats av TBE och Borrelia.

Denna bilden har jag tagit själv trots min rädsla för spindlar.

En annan sak jag är rädd för är att bli sämre igen, få jätteont och hamna på sjukhuset. Är även rädd att metastasen i min hjärna kommer växa sig stor eller föröka sig jättesnabbt så att den gör att jag påverkas på ett eller annat sätt. Är rädd att läkaren ska säga att det inte finns något mer att göra för att hålla min sjukdom i schack. Är rädd att jag kommer dö en långsam och smärtfylld död. När det väl är dags att dö hoppas jag att det går fort. Helst att jag dör i sömnen så att jag inte ens märker det. Usch, man känner sig så maktlös mot cancern! :-(

Jag är även rädd för sprutor och stick. Ja, iallafall när jag är så sönderstucken som jag varit periodvis att de har misslyckats med ena sticket efter det andra och har fått sticka mig många gånger. Kombinationen att vara rädd för att bli stucken + att ha drabbats av cancer är ingen höjdare.

Sen så är jag även rädd att det ska hända min familj och vänner något hemskt.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med om alla dina rädslor. jag är jätterädd för precis samma saker. Kan inte ens se när de sätter dropp på tv och det handlar väl om samma sak. att det har misslyckats lite för många gånger. och jag är så glad att jag bor i ett land utan livsfarliga kryp överallt.

Helene sa...

Rädslor är jobbiga !!
Jag förstår vad du pratar om med småkryp.Jag har fobi mot ormar och fästingar = ((
Jag förstår om du är livrädd för din sjukdom.
Men man kan nog inte riktigt sätta sig in i det om man inte har varit där själv...
JAG TÄNKER PÅ DIG !!
( massor )
Kram Helene.

Petra sa...

Vill bara skicka en värmande kram en dag som denna. Förstår din rädsla. Jag känner också rädsla fast från andra hållet då det är min pappa som är cancersjuk och man känner sig sååååå maktlös. Vi kan bara passa på att leva här och nu och njuta av varje dag. Sköt om dig. Du är en fantastisk människa som ger så mycket energi och jag hoppas du känner att du får lite tillbaka från alla oss som känner med dig och din familj.

Anonym sa...

Linda, känn att du inte är ensam. Du är modig, och du kommer att finna kraften när du behöver den. Du verkar ha förstått betydelsen av att leva idag. Det är det allra viktigaste. Du ger kärlek och värme, du engagerar många människor genom ditt generösa skrivande. Här kommer styrketankar!
Kram

Anonym sa...

Kära du, så väl jag förstår din rädsla för vad som kan komma att ske. Själv är jag mycket äldre än du och min rädsla är mer att bli gammal, sjuk och hjälplös.
Hoppas du får må så här pass bra länge, länge.

thile sa...

Min vakre Linda. Kramar om deg, jeg forstår dine redsler og for din sykdom. Har selv opplevd endel, dengang jeg fikk brystkreft.
Så jeg forstår deg så inderlig♥
Glad jeg bor i Norden, der det ikke er så mange elake små dyr.. :/
Take Care, vennen min, du er så unik, jeg beundrer deg så mye, og er så inderlig glad i deg.

Klemmer om deg♥

Anonym sa...

Kära Linda.
Jag har följt din blogg en längre tid men aldrig skrivit en kommentar för jag haft svårt att formulera mig. Att du bär på rädslor förstår jag för det gör jag oxå.Är lika som dig enormt sprut och stickrädd, vilket gör att jag blir totalt handlingsförlamad så fort det ska göras. Men din rädsla för din sjukdom den kan nog ingen som inte befinner sig där uppleva. Allt som du går igenom är nog det värsta vi människor kan vara med om. Jag vill ge dig all styrka och kraft som finns och min högsta önskan för dig är att dessa "monster" fattar att dom inte är välkomna och aldrig heller har varit. Sänder dig massor av styrke kramar. Önskar dig en härlig och skön helg tillsammans med dina fina pojkar.
Ps. Det första jag gör innan jag åker till jobbet på morgonen är att följa din blogg Ds.
Mina tankar är hos dig Linda.
Hälsningar Pia i Storvreta

Anonym sa...

usch lider med dig och hoppas du får leva länge länge!!!
Du finns i mina tankar.
Kramar Annelie ♥

Cetta sa...

Bästa Linda! Förstår din rädsla! Önskar att det vore något som gjorde att du slapp gå igenom detta. Men jag tror att man får den kraft man behöver i svåra situationer. Tror att du med hjälp av dina nära och kära klarar av detta på något sätt. Men kan man på något sätt skicka extra stryka mellan människor så tar jag och skickar den till dig!

Lotta A sa...

Jag håller med dej,Vad det gäller kryp. Jag fullkomligt avskyr alla äckliga små kryp......

Jag är så rädd för fästingar. så jag helst undviker högt gräs och skog, under våren & Sommaren.

Jag tror de flesta dras med vissa rädslor, för vissa saker eller händelser.

Kramar från Lotta

Linda sa...

Jag vill skicka alla mina varma tankar till dig. Jag vill inte säga att jag kan förstå hur du känner för din rädsla för sjukdomen, för det gör jag inte. För man kan inte förstå någonting man inte har varit med om. Men jag vill skicka varma kramar till dig och jag tänker på dig <3 Kramar <3

Heidi sa...

Usch, håller med dig om alla kryprädslor!! Ryser bara av tanken på dem!
Rädslan ang döden håller jag oxå med dig om... Tänker likadant, livrädd för att de en dag säger just att det inte finns mer att göra. Usch!! Men Linda, vi kämpar vidare både du och jag, vi har massor att leva för!!
Håller tummarna för dig!
Kram Heidi