lördag, oktober 23, 2010

SLÄKTKALAS

Idag har vi haft kalas och firat vår nyblivna 11-åring. Så hela tjocka släkten har varit här på tacokalas! :-)

Födelsedagsbarnet är en hejare på Guitar hero. Han är helt otroligt snabb med fingrarna när han spelar på gitarren och klarar de flesta låtarna på den svåraste nivån. Jag har själv testat att spela någon gång men det brukar sluta med att låten stängs av och det istället låter "buuu".

 
Xbox live gold... ja, nånting som jag faktiskt inte vet exakt vad det är... men det var iallafall något han hade önskat sig och som han blev jätteglad över att han fick!

Mys och bokläsning i soffan.

Mamma och jag.

Magdalena och Tilda.

Simon sitter och läser i sin Star Wars-bok som han fick av snälla Hanne.

Adam avslutade sin födelsedag med att ligga och läsa. Kalle Anka-tidningar och pocket är favoriterna för tillfället.

Adam gillar inte tårta, så istället för att bjuda på det fick det bli kolapaj, kladdkaka, glass och grädde. Som vanligt när man bjuder på kolapajen så brukar det alltid vara någon eller några som frågar efter receptet, så jag lovade att jag skulle skriva ut det här. :-)



LINDAS KOLAPAJ

pajdeg:
100 g smör el margarin
3 dl vetemjöl
2 msk socker
1 krm salt

Tryck ut degen i en pajform, ställ in den i kylen ca 30 minuter, nagga med gaffel och grädda därefter i 15 min i 200 grader.

kola:
3 dl vispgrädde
1 dl socker
1 dl sirap
2 msk kakao
100 g mörk choklad (eller 50 g mörk choklad + 50 g marabou mjölkchoklad)

Koka ca 20-25 minuter på svag värme. Häll sedan kolasmeten i pajskalet och ställ den svalt i några timmar så att det stelnar till lite.

Det har varit en ganska intensiv dag, som det brukar bli när man haft kalas och huset fullt av folk. Men det är roligt att träffas också! Det har varit en ganska intensiv vecka också för den delen, så jag är rätt trött nu. Det har ju dessutom varit ganska dåligt med sömn de senaste nätterna pga små barn som turas om att vakna och tycker att det är morgon runt halv fem.

I natt ska jag testa att sova på nedervåningen se om det fungerar bättre. Har ju fått en ställbar säng från sjukhuset som står här nere och nu har vi lagt även min Temperamed-madrass där (som jag varmt kan rekommendera, för jag tror inte att jag skulle kunna sova alls utan den!). Det är trist som bara den att inte sova i samma rum som sin make, men det är urtråkigt och jobbigt att lida av sömnbrist också. Så det får bli den här lösningen i någon eller ett par nätter.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Blev sååå sugen på din kolapaj! Tack för receptet. :) Tänkte bara fråga om det är ljus eller mörk sirap, eller spelar det ingen roll? :) Ha en mysig dag nu i höstrusket! Kram

Lotta A sa...

Det ser ut som ni har haft en toppen mysig dag, med trevligt kalas!

Kola pajen såg mycket mycket god ut, den måste testas.Jag gissar på att det kommer att bli en favorit hos mina barn.

Hoppas att du har kunnat sova gott i natt.

Kram Lotta

Helena sa...

Vilken härlig dag!

Den där kolapajen måste testas:)
Hoppas du fått sova inatt.

Kramar Helena

Anonym sa...

Hoppas att du kunnat sova i natt, det låter ju som en bra ösning om du kan sova nere, så du slipper bli störd av barnen.Hoppas dagen blir bra fast det är tråkigt väder.
Kram Inger

Johanna sa...

Tack för receptet. Ska testa den till dotterns födelsedag tror jag :-)