fredag, oktober 22, 2010

DET ÄR TORTYR ATT INTE FÅ SOVA

Såg att ni är flera som undrar hur det gick med att få hjälp. Jo, NU har vi fått igenom att vi ska få hjälp här hemma. Hurra!! Det blev bestämt i onsdags förmiddag, så det har tagit sin lilla tid. Massor av möten och telefonsamtal hit och dit (mer än jag egentligen orkat med) för det var inte alls självklart att vi skulle få hjälp. En del i vår kommun tycks tro att min sjukdom bara är något i stil med en halsfluss eller influensa. Faktum är att de var väldigt noga att påpeka att vi egentligen fått avslag genom en viss paragraf. Jag antar att det är en nackdel att drabbas av en sjukdom som inte syns så mycket utanpå. Det är även en nackdel att vara en snäll och skötsam person som inte missbrukar alkohol eller droger eller är elak mot barnen.

Men hur som helst, just idag är min man ledig från jobbet och alla barnen har sovit hemma. Det är såklart helt underbart när alla är hemma! Det är ju så det ska vara. Annars har vi nu det sista löst vardagarna som så att någon av de små har sovit hemma hos mina föräldrar. Men som sagt, inte i natt. Och tyvärr har de tjoat och väckt varandra mest hela natten. Även om de båda små inte ligger i samma rum så lyckas de vara tillräckligt högljudda för att ändå väcka den andre. Förkylningar och envis hosta har gjort sitt till. :-( Även om min man varit uppe säkert hundra gånger så har jag inte kunnat sova. Jag har svårt att sova när det inte är tyst. Funderade flera gånger på att ta bilen och åka lååångt härifrån!

Nu har jag hur som helst lyckats sova en stund. Tur det för utan någon sömn alls blir man ingen trevlig människa. Särskilt med tanke på hur trött jag var igår. Kände mig nog lite hängig efter behandlingen som jag fick i förrgår. Får väl göra som några av er tipsat om, dvs skaffa öronproppar! ;-)

17 kommentarer:

Jane L sa...

Skönt att hjälpen nu äntligen kommer till er! Håller tummarna att du kommer få sova gott inatt. Öronproppar har räddat mej många gånger, är väldigt känslig för ljud o vaknar lätt. Så inhandla dej ett packe med såna ;-)
Ha en bra dag med familjen! Kram

malinj80 sa...

Sova måste man, annars orkar man inte med sig själv!
Du kan få låna mina hörselskydd med radio i om du vill ;)
Kanske inte så bekvämt men då kan du ju lyssna på musik o somna till!
Kram på dig!

Kristina sa...

Så skönt att det är klart med hjälp. Men får du ha några åsikter om vilka som ska jobba hos er eller får du ta det som står tillbuds? Är det personlig assistent du få eller är det hemtjänst eller hur definierar de det och får du själv bestämma vad du ska ha hjälpen till? FÅr du välja om du vill ha kommunen eller ngt privat bolag? Hoppas du orkar dagen trots den lilla sömnen, fy det är så jobbigt att vrida sig en hel natt o inte få ro. Ni har inget rum som ligger långt bort från barnen så du kunde få sova en del av natten medan din man tar ex halva nattpasset o du sen? Så inte båda måste vara vakna hela tiden. eftersom jag var handikappad och sjuk även när barnen var små så fick vi försöka hitta såna lösningar då vi inte hade någr anhöriga som kunde hjälpa oss med avlastning.Men jag hoppas barnen oxå kryar på sig så ni får lite lindring åtminstone på den fronten. Kram Kristina I Umeå

Mia sa...

Kram till dig, Linda. Sova måste man få göra, speciellt om man är sjuk och kroppen ska klara av att stångas mot sjukdom.

*kram*

Anonym sa...

Öronproppar is the shit :-)

Jag är extremt ljudkänslig när jag sover och utan dessa kan jag inte sova. Men med dem så är det bara helt tyst tys och underbart. Se bara till att prova bland flera för alla är inte lika bra eller sköna.

Kram Camilla

Anonym sa...

Tyvärr funkar inte öronproppar när de små vaknar. Är man mamma så hör man ALLT! Tro mig, nattarbetare som jag är. Förhoppningsvis är ni två som delar lika på nattspringet så alla i familjen får sin sömn. Är bedrövelse att inte fåsova, och är man dessutom sjuk måste det vara tusen gånger värre.

Lycka till med soveriet och trevlig helg!

/Mia, Huskvarnabo

Maja sa...

Ja det är det verkligen! Förstår inte alls att du orkar, eller det gör du ju inte men hoppas du förstår vad jag menar.
Hoppas att du får sova inatt!

Massa kramar

Annica sa...

Stackars dig! Jag håller med om att det är tortyr att inte få sova!! Har andra mycket lindrigare besvär och sover ibland mycket dåligt..känns som jag varit vaken hela natten! Ursch.. Men bra kämpat Linda! Och DU om någon får gnälla över vad livet erbjuder dig!
Jag läser din blogg och lider med dig. Kramisar.

Ann-Sofi Hultin sa...

Åhh vad härligt att ni snart får hjälp. vet precis hur det är att inte få sova. Håller tummarna för att du får sova i natt.
Mvh Ann-Sofi

Anonym sa...

Hej Linda!

Har precis kommit hem ef 14 dgr på Cypern. Följde dig där ifrån och försökte skriva till dig men det gick inte posta det i mailen. Vi var på Sunwing Sandy Bay som jag såg att ngn tipsade dig om när det gällde ngn resa som kunde passa hela familjen. Nu kommer ni ju iväg till New York annars var detta ställe ljuvligt för hela familjen. Fanns ngt för alla åldrar, vi som ni så har vi barn i åldrarna 2-9 år.

Det jag ville skriva till dig därnere var ang Habo kommuns agerande, att det verkar skilja så mycket mellan kommunerna. Har en kollega vars dotter har spridd och obotlig cancer, hon bor en annan kommun. De har varit helt otroliga med hjälp till henne och familjen. De har installerat både dusch och toalett i deras vardagsrum, hon har tillgång till assistent 80 tim veckan om de önskar. Hennes man el annan närstående kan närsom gå in som vårdare och då står kommunen för den kostnaden. De har pratat om att resa bort med barnen och då får de ta med en assistent. Tycker att det är fruktansvärt att det ska skilja så beroende på vart man bor, alla borde vara garanterade samma hjälp i denna situationen. Att vår kommun dessutom är utsett till bäst i Sverige det framstår ju som ett skämt. Hoppas nu det blir så bra det kan och det kommer igång snarast med hjälpen.

Tänker på dig och hela familjen & följer din kamp var dag.

Kram Therese i Habo (vi med Williams pussel)

Helena sa...

Ja de tar verkligen på krafterna att inte få sova.
Hoppas du fått nån vila under dagen idag i alla fall.
Skönt att ni snart får hjälp.

Många kramar Helena

Linda sa...

Ush vad hemskt, läste till höger att du har bröstcancer, är du fri från den? Vad är det nu för sjukdom som spökar?

Anonym sa...

Skaffa sim/musikpropp de är garanterat ljudfria! Finns på Apoteket i tre storlekar!

marianne

Lotta A sa...

Fy ,för att inte få sova på en hel natt.
Det måste vara så oerhört påfrestande.....

Hoppas att det har blivit en hel del vila i dag för för dej.
Och att du kan sova gott i natt.

Hoppas att ni får en mysig helg.

Kramar i mängder.

Annelie sa...

Jag har också problem med att få kommunen att förstå att jag har en obotlig cancer med mycket värk och trötthet. Vad pigg och fräsch du är säger dom. Visst, jag är inte depprimerad längre men man önskar ju att metastaserna satt utanpå och att det fanns något instrument man kunde använda och visa exakt hur ont man har.

Jag klarar inte handling själv utan bil men som en från kommunen som ringde i dag sa: ibland får man välja bort sådant man inte har råd med. Ska nu ansöka om färdtjänst. Tror det kostar mer än om jag hade råd att behålla bilen och fick vara självständig.
Man ska helst ner på botten eller ännu mer innan dom är beredda att hjälpa till. Sorgligt men sant.

Jag måste bara fråga om orden som är markerade. Får du några pengar om jag klickar på dom? För om det är så kommer jag klicka på alla ord så det kommer dig till godo.

Se till att barnen får i sig mycket D-vitamin, det hjälper och skyddar mot förkylningar och andra infektioner. Det gäller för er vuxna också naturligtvis.

Kramar Annelie

Ludmilla sa...

Hoppas att du får sova och vila! Öronproppar=bra!
Fick du några nya besked idag?

Anonym sa...

Underbart att du har fått hjälp. Även om det satt långt inne vilket är helt obegripligt. Kan inte sjukvård och kommun samordna den här formen av hjälp? Det ska ju inte vara du som berättar om hur sjuk du är utan ett intyg från läkare och kurator.