söndag, september 12, 2010

DATORTOMOGRAFI

Nu på tisdag ska jag till sjukhuset för att göra en skelettscint. Det känns som att det konstant är någon undersökning eller något svar från prover eller undersökning som man går och väntar på. Sen när jag är klar med det så är det bara ungefär en månad tills jag ska in nästa gång för att röntgas. Fick brev från sjukhuset i fredags att jag har fått tid för en ny datortomografi. Jag skulle tro att det är för att kolla upp levern igen eftersom förra datortomografin jag gjorde visade att det finns metastaser där. Den nya undersökningen är förmodligen för att se om behandlingarna jag får just nu gör någon nytta eller om jag eventuellt behöver en ny omgång cellgifter.



Även inför denna datortomografin måste jag dricka kontrast. Det fick jag göra förra gången också och jag skrev om det HÄR.

Ikväll får det bli sängen tidigt för min del. Det börjar kännas av att jag sov alldeles för få timmar i natt. Ändå sov jag en liten stund på soffan förut tillsammans med Erik. Han sitter här intill mig just nu. Han tycker nog att jag behöver röra mer på mig för han slänger ner sina grejer på golvet gång på gång! Tänk att i stort sett alla små barn kommer på detta förr eller senare... ;-)

6 kommentarer:

Kajsa Bergman Fällén sa...

Undrar varför de gör så olika på olika sjukhus? Jag gör ju också regelbundna datortomografier, men jag behöver bara dricka en halvliter vatten innan undersökningen. Sen får jag medlet i en infart i armen precis innan bilderna ska tas. Det är på lasarettet det. På sjukhuset när jag gjorde en där medan jag låg inlagd behövde jag inte ens dricka innan, fick bara kontrasten in i armen direkt. Fast de tyckte väl att min buk var tillräckligt utspänd som det var *flinar*

jensten sa...

Tänk om själva undersökningen kunde bli lite "roligare" med, typ se senaste filmerna på bio under tiden, ja om det ginge att få något kul gjort samtidigt! Puss på dig!

Ludmilla sa...

Ett steg framåt i alla fall...

Linda sa...

Kajsa: Såg nu på denna lappen att själva undersökningen börjar 30 minuter efter tiden jag fått... så kanske är det så att jag inte behöver dra i mig lika stor mängd den här gången som sist?! Då hade jag 2 timmar på mig att dricka 1,5 liter. Kanske räcker det med en halvliter nu då? *hoppas*

Kram kram!!

Anonym sa...

Hej Linda!
Jag kan inte låte bli att undra över alla undersökningar du gör. Jag har själv metastaser efter bröstcancer, och de gör CT var 3:e mån. Det jag tänker är att en scint för dig inte förändrar behandlingen, eller hur? Du vet att du har metastaser, så varför kolla upp allting hela tiden om det inte ändrar något i behandlingsväg, vilket jag förmodar att det inte skulle göra. Jag undrar bara hur din onkolog tänker när du får göra ena rtg efter den andra, särskilt när det inte är så roligt med kontrast och vänta på svar etc. Bara en undran! Själv kan jag känna att jag är tacksamsom som slipper, jag vet att met finns, och det räcker med CT:n de gör. All värme till dig, och vi ber till Gud för dig om frid i ditt liv! Och att metastaserna ska minska! /marina i varberg

Lotta A sa...

Nä fy, så himla jobbigt med alla undersökningar hit och dit....
Hoppas att det kommer att gå bra ,och att det inte är så mycket kontrast som du måste få i dej...

Kramar från mej