onsdag, januari 13, 2010

OPERATION I MORGON

Idag var jag och tog prover och mina värden var så pass bra nu att det blir en port-a-cath inopererad i morgon och behandling på fredag som planerat. Skönt att det blir av eftersom vi fortfarande är kvar här på sjukhuset och planerar att åka hem på fredag eftermiddag.

Jag ska vara sövd under operationen i morgon. Egentligen är det ett ingrepp som görs under lokalbedövning, men jag orkar inte vara vaken en sån här operation till. Detta är fjärde gången på operationsbordet på bara drygt en månad. Har dessutom varit och tiggt till mig ett gäng Emla-plåster idag så förhoppningsvis ska de kunna sätta nålen utan att det gör ont också. En del är hopplöst dåliga på att sticka en och sätta nålar så det är lika bra att vara förberedd. ;-)

Hoppas nu bara att operationen lyckas också så den där porten kan sitta där under resten av mina behandlingar. Ska även se om de kan kolla vad som hänt med min hals efter cvk:n som de satte in inför förra behandlingen. Har nämligen svårt att vrida huvudet åt höger. Träffade en sjukgymnast igår (fast jag fick tjata mig till det för egentligen skulle jag ringa till vårdcentralen i min hemkommun och boka tid där *suck*) och fick lite övningar som jag ska göra. Får se ifall det hjälper nåt.

Sen när vi kommer hem igen så kommer jag slippa åka en massa för att ta prover. Har nämligen blivit lovad nu att någon från hemsjukvården kommer hem till mig och tar dem. Tack!! Det kommer underlätta en hel del för vi bor ju inte direkt granne med vårdcentralen.


Var ute på en skön promenad tidigare ikväll. Det var otroligt vackert med rimfrost på träden.

Dagen har för övrigt varit sisådär bra. Det blev inte mycket sömn natten som gick. Erik hade ont i magen och bajsade, kräktes och hickade så till slut fick jag rulla in honom på salen för att vi skulle hinna sova lite innan William vaknade. Så idag har jag varit hur trött som helst!

Och när man är så trött så känns det inget vidare med allt annat heller. Vill så gärna ha vårt vanliga liv tillbaka. Ett liv utan cancer, sjukhusbesök, blodprover, operationer, mediciner, oro och allt sånt som varit vår vardag den senaste tiden. Ibland undrar man hur mycket man ska orka.

11 kommentarer:

Malin Bergstedt sa...

Skönt att värdena är bättre. Op kommer gå kanonbra.

Ta hand om dig och dina små!

Maritha sa...

Hoppas verkligen att det lyckas nu med operation och att ni kan få åka hem och kanske få leva ett "vanligt" familjeliv. Tänker mycket på er och hoppas hoppas ni får lite ljus i tillvaron. Många kramar

Lilla H sa...

Du orkar! Så galet mycket mer än du någonsin kunnat tro. Du kommer orka genom operationer och behandlingar - hämta ork från underbara barn & man! Mitt bästa tips är att planera & prioritera. Vi har samma yrke du och jag, och jag är säker på att du som jag, är superbra på att just: planera, prioritera & delegera! Be om hjälp med allt som inte är omedelbart superviktigt; lagad mat, städat hus, tvättade kläder... Folk VILL hjälpa till! De blir glada över chansen att få göra något konkret. Lägg din tid på det som ger dig positiv energi.

Och tiden går så mycket fortare än man kan ana. Rätt som det är, är du klar med behandlingen!

Största kramen!

Trebarnsmamman sa...

Skickar en kram och ett stort lycka till!

oktbebbe09 sa...

Hoppas denna operationen går bra och att det inte ska bli mer strul! Tänker på dig! kram oktbebbe09

m i l l a h . s e sa...

Håller tummarna för operationen och hoppas det går bra!
Tänker på dig! Kramar =)

Mia sa...

Hej Linda!
Förstår att du vill ha ditt gamla liv tillbaka! Skönt att du får sova under operationen i morgon, det låter onekligen hemskt att ligga och bli "karvad i" i vaket tillstånd! Bra att du tjatade till dig emla, en del är som du säger dåliga på att sticka och man ser ut som en knarkare efter och aj, ont gör det med! ;)

Nu går det åt rätt håll ska du se Linda, din starka vilja, positiva inställning och din underbara familj gör att du övervinner sjukdomen! Gött att du slipper åka till VC i fortsättningen, kan tänka mig att du är rätt trött på allt vad sjukhus heter (även om de är goa) Borta bra med hemma bäst! :)

Jag tänker så mycket på dig Linda, finns här för dig. Om du inte har mitt nya mobilnummer är det:
0762-663669, hör gärna av dig när du orkar/hinner! Har en liten fråga oxå till dig som bor på landet. ;)
Jag/vi finns här för dig/er (hur formellt lät inte det) haha
Är det rimfrost det heter det där vackra? :) Otroligt fint på dalvik med nu!
STOOOR KRAM från oss!

Anonym sa...

Vad skönt att dina provvärden var tillräckligt bra nu, hoppas bara att de lyckas bättre nu då!!! Och vad superskönt att hemsjukvården kommer till dig för provtagning, så smidigt!

Tycker faktiskt att du har helt rätt att kräva hjälp på sjukhuset för det som hänt med halsen - det är ju deras fel, och hur ska du kunna ta kontakt med din vårdcentral när du är på sjukhuset?!?!?! Ibland tänker inte vården för fem öre!! Sånt gör mig så arg! Hoppas att dina övningar hjälper.

Lycka till vid op i morgon, tänker på dig!!! Kram

Orsakullan sa...

Lycka till härifrån också. Det kommer gå jättebra!

Monica sa...

Jag tänker på dig i dag, lycka till!

Johanna sa...

Lycka till! Jag är säker på att allt går bra. Jättesöta bilder på Erik i förra inlägget.
Sköt om dig och kämpa på!!!
Kram från Johanna