tisdag, maj 26, 2009

KNÄCKIG RABARBERPAJ

Idag på förmiddagen ringde min kompis 5-åring och undrade om vi ville komma och äta av rabarberpajen som han och hans mamma höll på att göra. Det tackar man såklart inte nej till (även om jag bestämt mig för att göra ett nytt försök med att äta mindre fika och godis ett tag framöver). ;-)

Det var jättetrevligt att ses och barnen lekte och hade det skoj. Tyvärr har det ju inte blivit mycket till socialt liv när W har varit sjuk så mycket. Han är fortfarande rosslig och hostar lite, särskilt när han ligger ner och han brukar vara rätt hes när han vaknar på morgonarna. Men annars är han bra mycket piggare än förut och orkar mera så jag hoppas att det går åt rätt håll nu.



Jag har skrivit ut receptet på rabarberpajen som vi åt en gång tidigare här i min blogg... men kör en favorit i repris för den är så god!

Knäckig rabarberpaj

Skär 500 g rabarber i småbitar, lägg dem i en ungsform. Strö på lite socker.

Smält 150 g smör
häll i 0,5 dl sirap och 1 dl grädde, vispa ihop och dra av kastrullen

Blanda detta:
2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

Blanda detta med det i kastrullen, men kastrullen ska ej stå på plattan då.

Bred geggan över rabarberna, grädda i 25-30 min i 175 grader, tills ytan är lite knäckig. Njut med vaniljvisp eller glass.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Va kul att du gillar mina recept! Och att du vågade prova ett ;) Oh, knäckig rabarberpaj... min kanske största svaghet? Särskilt när man har rabarber i kylen! :)
Kram, Milla.
www.metrobloggen.se/millasmat

Magdalena sa...

Hejsan!
Tack för besöket i dag! Det var så trevligt att träffa er...
Jag har dessvärre blivit förkyld... Jag hoppas verkligen att jag INTE smittat ner W - han har ju haft sjukdomar så det räcker...
Kram & gonatt!

Fotograferande Maria sa...

Hej! Är ni på husjakt??? I "den byn" ni bor nu elelr nån annanstans? Kram MAria

Emma sa...

åhhh den lät ju bara så jätte mumsig! Måste pröva!

Kram Emma