söndag, februari 25, 2007

SÖMNBRIST OCH KLADDKAKA

Har tänkt i flera dagar nu att jag ska ta tag i min blogg som jag skapade för flera månader sedan... ska se här nu om jag inte kan få ihop några rader! ;-)

Här har varit ett par riktigt sega dagar. Var ute i fredags, så gårdagens huvudvärk kan jag väl kanske skylla på det. Men huvudvärken jag har idag... vem ska jag skylla den på tro??! Hmm... får bli min son tror jag. Han har varit sjuk sedan i onsdags, så han kanske har smittat mig? Han är förkyld, har ont i huvudet och lite feber. Fast det verkar som han är på bättringsvägen, för han har inte gjort annat än tjatat om att få leka med någon. Men med tanke på näsan som rinner hela tiden och att han nyser 10 ggr i minuten så får han nog vänta nån dag till.

Tog inte igen så mycket sömn natten som gick, utan blev väckt gång på gång. Först kom ena katten in och kräktes på golvet runt 1-tiden. Ett par timmar senare ringde mobiltelefonen. Orkade inte gå och svara, men det var skyddat nummer såg jag idag (var det du som läser detta som ringde så är ett tips att ringa en annan tid på dygnet då jag sällan är vaken vid 3 på natten, och vill du ändå ringa vid den tiden så lämna gärna ett medd
elande *s*). Ytterligare nån timma senare tassar sonen in och lägger sig i min säng. Sen sov jag skitdåligt nån timma tills jag hör en traktor köra in här på gården för att ploga bort snön. Tror jag ska köpa öronproppar!

Jag hittade förresten en länk till en webcam på nätet igår. Det är en kattuppfödare som satt upp en kamera vid kattunge-lådan. Åååh, så söta!! http://forrestfruits.se/webcam.htm
På tal om kattunge så är det inte många dagar kvar nu tills vår vackre prins flyttar hit. Han är en rödtabby Maine coon-kille som blir 12 v nu på tisdag. Han heter Rip it Up i sin stamtavla, men vi får se vad vi kommer kalla honom för. Jag tyckte Rippe, eftersom det då blir lite likt stamtavle-namnet, men sonen föreslog Dino. Tja, varför inte?! Vi tingade honom för ett par månader sedan, så det har varit en lång väntan... men den som väntar på nåt gott! ;-)



För en liten stund sedan åt vi en så god kladdkaka (tack Marie för receptet!).
Den var riktigt söt, god och kladdig som en kladdkaka ska vara!


Sveriges godaste kladdkaka

Du behöver:

100 g smör
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

1/2 tsk salt
50 g mörk choklad (minst 60 % kakao)
Kokos till formen (det skippade jag eftersom vi inte hade nån kokos hemma)
Cirka 100 g Odense nougat

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos.

3. Smält smöret i en kastrull.

4. Vispa samman ägg och socker, det går bra med handvisp.

5. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.

6. Tillsätt det smälta smöret och vispa väl.

7. Krossa den mörka chokladen och blanda ner i smeten.

8. Häll all smet i formen och grädda 17-22 minuter beroende på din ugnseffekt. För att vara säker på att få en kladdig konsistens bör du känna meden sticka redan efter 15 minuter. När smeten inte längre fastnar på stickan är kakan klar.

9. Ta ut kakan och låt svalna i cirka 5 minuter innan du hyvlar på ett ca 1mm tjockt lager nougat. Nougaten smälter och när den har stelnat är kakanfärdig att servera med vaniljglass eller vispgrädde.

2 kommentarer:

Mindi sa...

Åh vad skoj att du har skaffat blogg vännen. :) NU hoppas jag på att få njuta utav dina fina bilder var dag. ;)

Vad kul att jag inspirerade dig att baka kakan. Visst var den ljuvlig!? :)~

Stoooor kram
M I N D I

Karin's blogg sa...

Mmm..ser god ut. ska pröva receptet. sitter och kollar igenom hela bloggen. (hihi)