söndag, februari 06, 2011

DAG 21 - ETT ANNAT ÖGONBLICK

När det gäller ögonblick så har jag upplevt ganska många sådana. Likaså när det gäller dessa tema-inlägg så har det till stor del handlat just om att beskriva olika ögonblick.

Men nu ska jag alltså berätta om ett annat ögonblick och det får bli när vi har varit iväg och gjort 3D-ultraljud under graviditeterna med William och Erik. Båda gångerna har jag gjort det hos Selbing i Linköping. Att få se sin bebis där på skärmen har verkligen varit ett alldeles speciellt ögonblick. Det har känts så verkligt. Som att se bebisen på riktigt och man förstår inte riktigt hur man ska kunna vänta i flera månader innan man får hålla i honom.


William v 22+4


William v 22+4


"Vanligt" ultraljud på William v 22+4.


Ultraljud på Erik i v 25+1.

Selbing är otroligt duktig på att förklara vad det är man ser där på skärmen. Himla trevlig är han också! Det var ganska stor skillnad på kvalitén mellan första och andra gången vi var där. Han hade nämligen skaffat ny utrustning som tydligen kostade det dubbla mot den han hade innan.

Tyvärr har båda brorsorna envisats med att ha händerna framför ansiktet så det har varit lite svårt att se dem riktigt tydligt. Men man har enkelt kunnat se att de är pojkar och det har även gått att se att allt verkar vara som det ska med dem. Bilder och filmklipp från undersökningen läggs på en cd som man får ta med sig hem.

8 kommentarer:

Kajsa Bergman Fällén sa...

Ja visst var det häftigt! Vi var i Köpenhamn och gjorde 3D-ultraljud när jag var gravid med Nike. Tror inte det kommit till Sverige då, det är ju lite längre sen. Det var superhäftigt och det läckraste var ju att man faktiskt kände igen henne från bilderna när hon föddes! Fast hon ville helst inte heller vara med på bild, låg och gömde sig så gott det gick :D

Kram!

Trebarnsmamman sa...

Vi var ochså i Linköping och gjorde 3D. Jag var i vecka 25, dagen efter fick jag träffa en liten prematur bebis som var exakt lika gammal. Det var starkt att se min bebis i 3D och sedan se en sådan i verkligheten. Fantastisk utrustning!!!!!!!!

Monica sa...

Hej Linda!
Va häftigt med 3D-ultrajuden! Har aldrig sett det tidigare. Då jag väntade fanns bara vanliga ultraljud (13 o 18 år sedan).
Du "levererar" så mycket till oss läsare och jag uppskattar dig så jättemycket men "rädd" för att du har för höga krav på dig själv så att det tar för mycket krafter från dig.
Jag hoppas att dina närstående, vänner och släktingar hjälper dig så mycket dom bara kan. Det är du värd och mer därtill!
Man blir ju så fäst vid dig då man följer dig i bloggen. Du är en så fin och "äkta" människa tycker jag!
kram
monica

thile sa...

Så underbare små 'snutter' med video og ultralyd, av dine små killer♥ ♥
Du er så god en mammma, mye kjærlighet, du har og gi♥

Klem fra meg og mange varme tanker.

Lotta A sa...

Jag kan tänka mej att detta var två helt magiska ögonblick.

Att få se sitt kommande barn på detta sättet.

Allt blir så verkligt och på riktigt, att få se så tydliga bilder som dessa.
Det är ju stor skillnad mot de vanliga ultraljuden.

Det är fantastiskt, vad all teknik går framåt.......

Hoppas ni får en fin söndag.
Kramar till dej / Lotta

Jenny sa...

Det är verkligen helt underbart att se sin bebis på det sättet. Vi har varit hos Selbing båda gångerna och lär gå dit om det blir en till bebis. Med lillebror kunde man ju verkligen se att han liknade storebror =)
Håller med om att det är en fantastisk upplevelse. Framförallt är det ju så himla bra att han kollar precis allt när det gäller barnet.

Mikaela sa...

är det inte helt otroligt att man kan se sina barn medans de ännu är i magen!!!

Socker & Salt sa...

Oj, vilka coola 3D-bilder. Var hittar man den där Colbing? Bor ju i Linköping och ska göra vårt första ultraljud i morgon, v13+3. Vet att sambon skulle skita ner sig av lycka om han fick veta att det går att få 3D här i Lkpg. ;P

Det är väldigt gripande att läsa båda era bloggar! Och strongt att ni orkar - men, vad har man för val? (Kommer från en cancerfamilj och vet att det kan bli jag vilken dag som helst.) Stora stora kramar till dig!