tisdag, april 20, 2010

CANCERBLOGGAR

"Hur reagerar man när man fått veta att man fått cancer? Vart gör man av alla känslor då man fått beskedet att man kanske snart ska dö? Det där är en evig fråga. Men i vår tid föds det nya sätt att hantera sin rädsla för döden, och det föds nya sätt att uttrycka sig på. Ikväll handlar det om dödskamp på nätet."

Det blir allt vanliga att människor som får veta att de har cancer väljer att blogga. Programmet Annas eviga på svt som sändes i söndags kväll handlade just om detta och finns att se på SVT Play om någon vill se. I studion sitter bland annat Lotta Grey som kanske är mest känd som Vimmelmamman.



Precis som Lotta bloggade jag själv innan jag blev sjuk och nu är cancern en del av mitt liv med allt vad det innebär. Visst finns det både för- och nackdelar med att blogga... men precis som Lotta själv säger är det en bra ventil och det är skönt att få ur sig saker. Likaså är det skönt att folk kan gå in på bloggen och få en förståelse för hur man mår.

2 kommentarer:

Lisbeth sa...

Tittade på avsnittet du länkade till igår kväll. Jag tror att bloggande kan vara en bra ventil, precis som du uttrycker det och att många kan få ett annat perspektiv på livet genom att läsa det du skriver. Det är värdefullt!

Marie sa...

Många runt omkring mig tycker att det är skönt att kunna kolla in på bloggen för o kolla hur jag mår just nu o ha lite koll på behandlingstider mm.

Dessutom ger det mig, som är drabbad, såå mycket att kunna läsa om dig, som också är drabbad
- att få känna igen sig o utbyta erfarenheter mm.

En medsyster som man aldrig hade upptäkt utan den här skiten =)

Kram