onsdag, november 25, 2009

VÅRT ANDRA HEM

Ännu en dag på sjukhuset, som blivit lite av vårt andra hem nu... och ett bra tag framöver. Finns helt klart roligare ställen att vara på. Gillar inte sjukhusmiljön och kommer förmodligen aldrig riktigt vänja mig vid den heller. Framför allt är det så fruktansvärt tråkigt att sitta i alla dessa trista väntrum. Men samtidigt måste jag säga att i stort sett all vårdpersonal som vi mött där har varit helt underbara!

Det blev en tidig morgon idag för vi skulle vara där redan kvart i åtta, men det gjorde inte så mycket för jag vaknade redan kl 3 och kunde inte somna om. Fick börja med att ta nya cellprover i bröstet. Tyvärr hade nog bedövningen inte hunnit verka helt när hon skulle göra ett snitt för att få in "stickan" för det kändes en hel del, men däremot gjorde det inte lika ont som sist när själva proverna togs.

Sen har vi tillbringat en massa tid på förlossningen. De har gjort ultraljud för att försöka beräkna vikten. Enligt undersökningen väger den drygt 1,8 kg och det är strax över medelkurvan så det ser ju bra ut. Vi har även fått ett preliminärt datum för att göra ett planerat snitt och det blir i så fall nästa fredag. Läkaren vi pratade med sa att barn födda i v 32+0 har samma chanser för att klara sig fint som en fullgången bebis, så han ansåg inte att riskerna var särskilt stora. Däremot kommer han förstås att behöva mer hjälp än en fullgången bebis. Det kan då gälla andningen, att få mat via sond och att hålla värmen.

Igår pratades det om att det skulle bli igångsättning, men läkaren på förlossningen ansåg att riskerna var lite för stora eftersom det är svårt att lyckas bra med det så här pass tidigt i graviditeten och ofta slutar det istället med ett akutsnitt då riskerna ökar för såväl mig som bebisen. Vi fick även en visning inne på neo och föräldraenheten och de förklarade hur allt går till där och hur våra dagar framöver kan komma att se ut. Dessutom har jag fått en kortison-spruta för att skynda på mognaden av bebisens lungor. Ska få ytterligare en i morgon.

Men ingenting är till 100% spikat ännu. Jag måste göra fler undersökningar för att se om cancern kan ha spridit sig (den här typen av cancer som det troligen handlar om gör tyvärr lätt det) och i så fall kan planen för bebisen och behandlingen bli en helt annan. Vi får vänta och se helt enkelt! Eller enkelt och enkelt... det är det inte för ovissheten om vad som ska hända är nog värst just nu!

Jag har även fått en tid på sjukhuset på torsdag för att operera in en ven-kateter (porth-a-cath?) så att det ska bli enklare framöver med alla stick och behandlingar som måste göras. Detta görs under lokalbedövning, men bara tanken på det känns ändå läskig. Har läst på nätet att man kan få ganska ont efteråt. Dessutom fick jag ingen tid för det förrän kl 12:45 och jag får inte äta under 6 timmar före ingreppet. Att inte få äta på så lång tid när man är gravid?? Jag kommer förmodligen ligga avsvimmad tills det är dags att vara där! Ska ringa dem i morgon och se om det möjligtvis kan gå att få en tid tidigare på dagen.


Mmmm... en massa gott!!


Mysiga tofflor som doftar lavendel och som går att värma i micron.

Tack än en gång alla ni som hör av er. Det känns så skönt att vi har så många omkring oss som verkligen bryr sig. Jag hade även ett paket på posten som jag hämtade idag. Det var från ett gäng underbara tjejkompisar som skickat saker som värmer lite extra nu när allt känns tungt! Vill även tacka för nybakta jättegoda bullar som vi fått av vänner. Och tack mormor för de smarriga köttbullarna!! :-)

9 kommentarer:

Sara sa...

Tänker på dig o din familj massor just nu.
Ville bara skicka över massa styrkekramar....
Kram från Sara med Tea (fd mysbebbe)

Carola sa...

Ja, inte kan den som bokat in tiden ha varit gravid någon gång!!

De jag känner som haft port har varit så nöjda med den.Det underlättar ju enormt!

Lycka till med sprtutan idag och hoppas att alla barnen kryar på sig snabbt!

Linnea sa...

skönt för er att veta att bebisen har samma chanser som en fullgången, även om en tid på neo väntar.
du verkar verkligen ha fantastiska vänner och en underbar familj som kommer att ställa upp på er inför allt som komma skall.
tänk aldrig tanken:jag orkar inte mer! det kommer du göra, även om man inte alltid känner sig så stark så bara man har vilja å en gnutta kämpaglöd så ska du se att du kommer rida ur detta! önskar dig/er lycka till och ta hand om er!

m i l l a h . s e sa...

Tänker på er!
KRAMAR!!!

Anonym sa...

Fyyy, vad jobbigt!! Men vad skönt ändå att utsikterna för bebisen ser så bra ut, trots eventuell för tidig födelse.

Jobbigt med fastan före operationen! Men kan du inte gå upp tidigt, tidigt, och äta en riktigt stadig frukost? 12.45 op minus 6 timmar..... det blir ju... ja äter du halv sju på morgonen, så klarar du ju den tidsgränsen i alla fall. Får du dricka? Då finns det ju isf näringsdrycker... fast det är så klart inte samma sak, och det är låååång tid ändå.

Tänker på dig!!! Kram

Ebba sa...

Det är så hemskt at ni måste gå igenom detta, men som Maria säger, neo här i stan är jättebra! Känner många av syrrorna (jag jobbar på barnvårdavdelningen) där och vågar lova att din bebis kommer att vara i goda händer om ni hamnar där. Känner ju inte er, men tänker på er massor!! Styrkekramar!! /Ebba

Lotta A sa...

Oj, det låter som det är en hel del på gång. Vad det gäller allt runt dej och er kommande lilla bebis.
Tänker på er........
All styrka och många kramar!

oktbebbe09 sa...

Vad jobbigt att inte veta hur det blir..Men skönt att alla du mött på sjukhuset varit trevliga och att de förklarar allt för er!

Kommer bli en tuff tid nu framöver, men jag tror att detta kommer att gå bra. Jag kommer fortsätta att följa bloggen och kommentera. Tänker på er väldigt mycket och ni finns i mina tankar! Kram

Elin sa...

Jag vet precis hur det är. Jag har gått igenom samma...å gör det förtfarande som du vet. JAg har en sån port inopererad.. det känns ju i själva ärret...men det är inte så farligt.. Så hoppas att din insättning at denna kommer gå smidigare än min.. Jag fick ligga där i 4 timmar =S. Men det va mina kärl som inte ville sammarbeta. Men nu sitter den här... Å den funkar jättebra! Jag håller mina tummar för dig! Å tänker på dig massor! Du får fråga mig om vad du vill...det vet du!
KRAMAR