fredag, juli 10, 2009

ETT LITET PICKANDE HJÄRTA

Tack så mycket för alla grattis-hälsningar! :-) Idag går jag in i v 12. Lyssnade på hjärtljuden förut och de slog med ca 160 slag/min. Jag köpte en sån där doppler via Ebay när jag väntade W. Det är häftigt att man kan höra så pass tydligt även att det lilla livet där inne inte är särskilt stort.

Nu är det ju osäkert hur mycket man kan använda en doppler utan att det är nån fara. En del studier har tydligen visat att bebisen kan bli stressad av ultraljudssignalerna, så man vågar ju inte lyssna varje dag direkt. Men det känns skönt och lugnande att få nåt livstecken innan man känner av särskilt mycket rörelser. Egentligen är ju användningstiden på en sån här grej ganska kort eftersom man kan börja använda den först runt v 10-12 och sen när man känner av sparkar känns det lite meningslöst att leta efter hjärtslag.

Jag spelade in hjärtslagen en gång när W låg i magen.



Här har det för övrigt varit en lugn morgon. W vaknade redan vid halv sex men som tur är somnade han om och sov till strax efter kl 8. Sen har han härjat runt här ett par timmar. Han är verkligen överallt nu. Allting ska upptäckas och utforskas! Särskilt skrivaren under datorn, dvd-filmerna i skåpet under tv:n, storebror A:s rum och allt sånt som han inte får röra. Han har börjat stoppa in grejer i munnen också. Häromdagen åt han hundmat. Kan väl inte varit så värst gott kan man tycka, men han blev jättesur när jag tog ur den ur hans mun.

Hoppas det kan bli lite sol och värme snart igen. Nu börjar jag tröttna på grått och regnigt väder. Min sambo går på semester nästa vecka och det vore kul att kunna hitta på saker utan att det ska komma en massa tråkiga regnskurar hela tiden.

1 kommentar:

Åse sa...

Vad roligt att ni väntar en lillebror/lillasyster till grabbarna!! Härliga nyheter!