måndag, oktober 06, 2008

BILDER FRÅN MORGON TILL KVÄLL

För rätt så längesedan så var jag med på EFIT några gånger. Det går ut på att man under en dag ska ta Ett Foto I Timman. Såg nu att det var en EFIT-dag igår, men det missade jag ju så jag dokumenterar denna dagen med bilder istället... men jag misstänker att jag inte kommer kunna hålla mig till endast ETT foto i timman så ni kanske får stå ut mer flera! :-)

Kl 6
Klockan ringer vid 6:45 och det är dags att kliva ur sängen. Fy vad trött jag är! Inte är det mycket fart på nån annan i huset heller. Både A och W ligger och sover gott. Väcker A som ska till skolan, men han mår inte bra. Han blev förkyld redan igår med rinnande näsa, ont i halsen och lite huvudvärk. Han får stanna hemma idag och ta det lugnt. Grabbarna ligger kvar i sängen medan jag går ut med yrvädret Sixten som vaknat och säkert behöver kissa.




Kl 7
A undrar om han får ladda ner ett spel till mobiltelefonen och det fick han. Han laddar ner ett som heter Zuma. Vi turades om att spela en stund. Det var rätt så kul.




Kl 8
Lille tjockisen W ligger och småpratar i sängen, men efter en stund så hade han ingen lust att ligga kvar där längre.




Kl 9
Min mamma kommer förbi en sväng. Jag har precis duschat och hon tar W en stund medan jag klär på mig. Sen äter jag och A frukost, nybakta baguetter och äppeljuice.






Kl 10
W får sina droppar... AD-vitaminer och Sempers magdroppar... fem droppar av varje sort...




Kl 11
Jag fyller på kattmat och hundmat i skålarna. Sixten har fått för sig att kattmaten är mycket godare än det som finns i hans egen skål.



Kattmat kanske ÄR gott?! Åtminstone sägs den vara nyttigare än det skolbarnen får äta. Det står att läsa om detta i tidningarna idag.




Kl 12
W är trött och somnar och jag sitter och slappar en stund vid datorn. Var bland annat inne på Rosa bandet-sidan och startade en egen insamling här på min blogg. Efter en stund vaknar W till. Jag ammar honom och han somnar sen om i sin gunga.






Kl 13
Jag steker pannkakor till lunch och Sixten ligger och värmer sig vid fläkten. En sån tokig hund vi har! ;-)






Kl 14
Vi åt kanel- och ingefärskokta äpplen till efterrätt. Gott! Hittade ett recept på nätet. Vi äter ganska mycket äpplen här för tillfället eftersom det har blivit en massa fina äpplen på trädet i år.



Kanel- och ingefärskokta äpplen

Du behöver:
1 st ingefära (ca 6 cm)
5 dl vatten
4 dl socker
2 kanelstänger
2 msk citron
4 st äpplen


Gör så här:
1. Skala ingefära och skär i mindre bitar. Koka upp vatten och socker med kanelstänger, ingefära och citronsaft.
2. Skala och dela äpplena. Lägg äppelklyftorna i den kokande lagen och dra kastrullen åt sidan. Låt äpplena svalna i lagen.
3. Ta bort kanelstänger och ingefära och servera äpplena kalla eller ljumma med vaniljglass eller grädde.



Kl 15

Jag är inne på Agrias hemsida och tecknar en kattförsäkring.




Kl 16
Jag fotograferar min pappas "snygga" biltransport som han ska sälja och hjälper honom att lägga ut annonsen på Blocket. Han får genast svar på annonsen! ;-)

Välkommen
Har bilen har giltiga dokument och kontroll?
Om jag kunde jag köpa honom gå?
Eller kommer 4.5 m bil?
Om ja, se stanna bilen för mig jag skulle hämta honom på söndag 19-10-2008




Kl 17
Vi tar en promenad. Hade tänkt försöka komma ut lite tidigare eftersom det var riktigt härligt väder, men W sov i flera timmar och dagen har bara rusat iväg. När jag hade ammat W och vi kom ut så somnade han om i vagnen. Trött liten kille!


Sixten orkar inte gå så långt än, så han fick också åka vagn en stund.


Vi stannade en stund vid bäcken. A kastade pinnar och Sixten badade tassarna.


Busfröet Sixten med ett blad i munnen.


A körde vagnen en stund.


Vi bor nära Vättern som är Sveriges näst största sjö.


Kl 18
Nu är vi hemma igen. Vi var även inne i affären en sväng och handlade. Dags att fixa nåt att äta.




Kl 19
Det blev mat som mer eller mindre lagade sig själv inne i ugnen - kycklingklubbor, potatis, palsternacka och morot.




Kl 20
Dags för A att gå och lägga sig. Jag röjer upp i köket, ammar W, går ut en sväng med valpen, hänger upp lite tvätt, letar reda på W:s bvc-bok, lägger ut ett par Tradera-auktioner, kollar mailen... ja, lite av varje med andra ord...




Kl 21
Slänger in en maskin tvätt till...



Kl 22
Sitter här vid datorn och lägger in de sista bilderna. Det är kul att dokumentera en dag så här för ibland så springer dagarna bara iväg och man förstår inte riktigt vad man gör hela dagarna.

Barnen, katterna och hunden ligger och sover nu, så här är lugnt och tyst. Jag ska vänta tills tvätten är klar, sen ska jag nog dra mig mot sängen jag också.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Va rolig idé :) Super kul!

Anonym sa...

Åh, sådär vill jag med göra nån dag! Men jag vet inte hur man skriver text mellan bilderna på min blogg... Har inte klurat ut det än. Och fina kort som alltid, speciellt det där W har nappen (eller bappen, som det heter här).

Anonym sa...

Tack! :) Vilken söt William du har.

Anonym sa...

Tack tack :) Vilken liten sötnos du hade. snygga kläder hade han också, min sötnos har lika :)

Emma sa...

Vilken underbar dag! Å vad härligt att få se dina fina bilder! Du är så super duktig!
Kram

Anonym sa...

Vilken charmig liten hund. Sååå söt ju! William var ju också härlig såklart. Gulligt den bilden när han somnat i sin gunga. Hihi. Bra bilder du tar. Själv älskar jag också att fota...kanske skulle göra en sådan här dag jag med. Kram Therese

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Men vilken kul grej o vad fina bilder! Jag skulle nog ha svårt att ta ett foto i timman men jag ska i vart fall göra ett försök någon passande dag :)

Anonym sa...

haha jadu jag vet hur det är, samma visa här med. surminen åker fram så fort kameran kommer fram. därför man blir så glad då man lyckas fånga ett leende =)

Anonym sa...

Jag kan inte förstå att A blivit så stor! Snart 9 år. Det är ju över 8 år sedan vi sågs!

Jag får passa på och kika på sidan när mina är utom synhåll - för de vill så fördärvat gärna ha djur. oktober99:an fick fiskar i present (men vill ju ha 1000 djur) och en av mina kompisar kom med presentkort på en vandrande pinne och tillbehör till en sådan tingest i söndags.