måndag, september 15, 2008

ÄPPELKAKA

Vi har fått en massa goda äpplen på ett av våra träd, så idag har jag testat ett recept på en god äppelkaka som jag hittade inne på Mindis blogg. Man gör den i långpanna så det blir ju rätt många bitar. Perfekt att frysa in och ta fram när man får fikabesök. Här kommer receptet, men jag bytte citronskal mot apelsinskal och så strödde jag pärlsocker över kakan.



Stor härlig äppelkaka

9 dl vetemjöl
1 ½ msk bakpulver
6 ägg
4 dl socker
rivet skal av 2 citroner
150 g smält, avsvalnat smör
3 dl mjölk

Fyllning:
10 äpplen
1 dl socker
2 tsk kanel

Gör så här:
1) Smörj en långpanna (30x40). Strö den med ströbröd. Blanda mjöl och bakpulver i en skål.
2) Vispa ägg och socker pösigt i en stor skål. Tillsätt citronskal, smör och mjölk.
3) Rör sedan ned mjölblandningen. Blanda till en slät smet.
4) Slå smeten i långpannan. Skala äpplena och tag ur kärnhuset. Skär varje äpple i 6-8 klyftor. 5) Blanda socker och kanel i en skål; lägg i äppelklyftorna och blanda om.
6) Stick ned äppleklyftorna i smeten i täta rader tvärsöver i kakan.
7) Grädda kakan i mitten av ugnen i 200 grader ca 30 minuter.
8) Låt kakan svalna och skär i bitar
.

5 kommentarer:

Fotograferande Maria sa...

Hej! Ser gott ut!! Får vi komma på torsdag em? Kram Maria

Åse sa...

Mums! Passar mig kanon, jag som också har en massa äpplen som måste användas!

Anonym sa...

Ser gott ut de där ska prova !

Marie sa...

Smaskigt!

Kom på sen att det var först nästa torsdag =)
Hasse har ju kvällvecka den veckan så jag får ta med mig ungarna, men de klagar nog inte om de får mellis på Briljanten ;-)

Kram Marie

Mindi sa...

MUMS!
Den ska jag göra endera dagen igen... fast just nu är det nytt-liv som gäller inför GREKLAND. ;)

Stor kram